8.3.14

Totstandkoming van 'the Wanderer'

Ideeën kosten niks. Ze poppen ineens op in je hoofd en dan kun je ermee aan de slag. Hoe groot of klein je het maakt, hoe duur of goedkoop, dat bepaal je zelf. Een tijdje liep ik al met het idee om een beeld te creëren dat te maken heeft met geluk. Het dromen over geluk. Ik ga dan vaak op zoek naar symbolisme of iets dat hetgeen verbeeldt dat ik wil overbrengen. Kraan-vogels staan voor geluk. En zo was mijn idee geboren. 

Het originele bestand
In mijn uiteindelijke foto zijn ongeveer zestig kraan-vogels te zien. Dat betekent niet dat ik daadwerkelijk de beschikking had over zestig kraan-vogels. Planning is de sleutel tot je succes. Van te voren kun je bedenken wat je wilt neerzetten. Hoe wil je dat je beeld eruit komt te zien en wat heb je daar voor nodig? Als ik zestig van die krengen had gevouwen was ik uren bezig geweest. Het alternatief is de techniek in je post-processing. Ik weet dat ik gemakkelijk dingen kan kopiëren in Photoshop en daarom niet de daadwerkelijke hoeveelheid nodig heb, maar een fractie ervan. Ook heb ik ze in verschillende posities gefotografeerd. Zodat ik die samen kan voegen.
Dit beeld is geschoten bij daglicht tegen de muur van mijn kleine woonkamer. Met daglicht dat nog net niet op het onderwerp schijnt. Ook dit is een bewuste keuze. Als het licht dat je gebruikt al een sterk statement maakt in je beeld, kun je het later veel minder naar je hand zetten. Wanneer je een vlakker beeld in je camera hebt, heb je veel meer vrijheid om later alles zo te bewerken als jij wilt. Planning!

Bij mijn zelfportretten werk ik altijd, altijd, altijd, met een statief. Voornamelijk bij composities zoals deze, je hebt dan een vaststaande camera, waardoor je meerdere frames over elkaar kunt leggen in Photoshop, zonder je zorgen te hoeven maken over verschuivingen. Nadat ik mijn basis-shot heb, het onderwerp op de juiste plek, in focus, tilt ik de camera ofwel naar links en rechts ofwel naar boven en naar beneden. Dit, zodat ik de frames daarna kan samenvoegen om een vierkant te maken. Dit is het formaat van mijn keuze en dit zie je terug in al mijn vrije werk.

Doordat het geschoten beeld een vlak beeld is qua licht, heb ik, zoals je ziet, de gehele manier van belichting verandert. Hiermee bepaal jij hoe de kijker een beeld leest. Een menselijk oog wordt als eerste naar het lichtste punt getrokken. Je hebt dus controle over hoe iemand jouw beelden bekijkt.
Ook over kleuren maak ik me meestal geen zorgen als het gaat om de foto's die ik op locatie schiet. Deze zijn goed aan te passen en hebben weer invloed op je algehele beeld. Het is het makkelijkste als je ook nu weer weet welke sfeer je wilt neerzetten. Een warm beeld of een koud beeld? Meerdere kleuren of één basis-kleur en schakeringen hiervan? Passen de kleuren die je kiest bij de boodschap van je beeld?
Mijn foto gaat over dromen, het is een dromerig, surrealistisch beeld en daarbij, vind ik, passen warmere kleuren.



De technieken die ik heb gebruikt om dit beeld te bewerken heb ik geleerd door verschillende tutorials, cursussen, opzoeken en uitproberen. Vallen en opstaan. Uren proberen wat je wilt bereiken tot je tevreden bent.

Voor vragen, interesse, een vriendelijke groet of iets anders kun je me bereiken op info@LiekeAnna.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten