9 februari 2014
Drie weken geleden reed ik samen met Anne Quaars door het pittoreske
Hoofdplaat. We reden langs twee kerken waarvan er één inmiddels is
omgetoverd tot een appartementencomplex en de ander niet meer in gebruik
is. Voor bezichtigingen kun je terecht bij dorpscafé “de Vriendschap”.
We staken over, vroegen de besnorde man achter de toog bij wie we
moesten zijn als we de kerk van hier tegenover wilden bezichtigingen.
“Dat oude ding?”, was zijn reactie. Vol verbazing gaf hij ons de
sleutel, in de veronderstelling dat we terug zouden komen met dezelfde
reactie als waarop hij ons de sleutel gaf. We traden binnen en positieve
kriebels rilden over onze ruggen. Je ziet dat het arme ding niet meer
is onderhouden, maar de banken stonden er nog, verschillende attributen
waren nog aanwezig en het licht en de sfeer was prachtig. Hier moeten we
iets mee doen, dat was meteen duidelijk. De besnorde meneer van het
dorpscafé was stomverbaasd dat we vol enthousiasme terugkwamen en
vroegen of we deze locatie misschien mochten gebruiken voor een
fotoshoot. Het mocht, geweldig! Bij thuiskomst begonnen de
inspiratie-motoren te reutelen en steekwoorden, sferische beelden en
ideeën borrelden op. In tijden heb ik niet een shoot zo aangepakt, als
deze.
Het was me duidelijk dat ik deze kans wilde aangrijpen om mijn
horizon te verbreden en dus wilde ik graag met een model werken. Een
tijdje geleden had ik een mailtje gehad van iemand die aanbood om eens
model voor me te staan, wetende dat ik geen alledaagse ‘mooimakende’
portretten schiet. Haar contacteerde ik, we planden een datum en het
idee om een visagiste te vragen borrelde ook op. Zoals te merken is,
gaat een fotoshoot veel verder dan alleen de creativiteit van alle
betrokkenen. Het is plannen, organiseren en regelen van verschillende
dingen.
Mijn buurmeisje werkt bij Beautyplaza in Sluis en toevallig wist ik
dat ook zij openstaat voor de niet-traditionele manier van beelden
maken. Ook zij, zei ja en een team was compleet.
Dan begint de kunst van het inkaderen van de opgeborrelde
creativiteit. Er zijn ongekend veel mogelijkheden en wegen die je in kan
slaan bij zo’n shoot, maar een richting kiezen helpt je bij het stellen
van een sferisch doel. In mijn werk is de narrativiteit voornamelijk
erg belangrijk. Na een paar dagen kreeg ik meer inzicht in de
neergedwarrelde ideeën en moest ik een keuze maken. Mijn overkoepelende
thema van de shoot van deze dag was het goede en het kwade. In de
breedste zin van het woord. Ik vind het prettig om van te voren een
richting te hebben, een houvast. Hiermee kan ik dan verder aan de slag
middels kleding, stijl, make-up. Deze ontwikkeling gaat steeds dieper.
Welke attributen wil ik gebruiken in welk beeld, waarom en wat is dan de
betekenisgeving hiervan. Wat wordt de houding van het model en waarom.
Natuurlijk kun je op voorhand veel dingen uitdenken en opschrijven, maar
als je daadwerkelijk op de locatie bent en aan de slag gaat, is er
altijd ruimte voor nieuwe input en veranderingen.
Zelf heb ik niet de kleding in mijn kast hangen die ik voor ogen had
bij deze shoot en dus ging ik hier naar op zoek. Ik had zwierige jurken
in mijn hoofd, zoals ook veel te zien is in mijn 52 weken project te
volgen op mijn Facebook (http://www.Facebook.com/LiekeAnna),
in voornamelijk zwart-witte tinten. Het leek me mooi om voor een licht
en donker karakter te gaan en dus zocht ik naar een bruidsjurk en een
donker gewaad. De bruidsjurk vond ik in de jurk van mijn tante die al 35
jaar in de kast hing bij haar. Perfect met een mooi vintage uiterlijk
om het compleet te maken. Via Twitter was ik in contact gekomen met Rini
Fenijn, een creatieve duizendpoot die een antiekwinkel heeft in
Nieuwvliet. Samen met compagnon Anne Quaars gingen we langs om te
snuffelen, inspiratie op te doen en misschien wat attributen mee te
nemen. Nadat we hem lieten weten dat we ook nog op zoek waren naar wat
zwierige victoriaanse kledij nam hij ons mee naar zijn loods waar hij
wat kleding had hangen. Achterin de bovenverdieping van zijn loods, die
vol staat met decorstukken voor de volgende toneeluitvoering van ‘De
Plattelanders’, hing daar een galajurk uit de jaren ’20 en een gewaad
van de Cadzandse klederdracht van de begin 1900′s.
Vanuit een praktisch oogpunt moest er een aggregaat geregeld worden.
Het is immers een kerk die niet meer in gebruik is en de elektra leek
niet te werken toen ik het een week voor de shoot checkte. Het licht dat
door de glas in lood ramen valt is prachtig, maar omdat het midden
winter is kun je maar korte tijd gebruik maken van deze lichtbron en we
wilden ook wat experimenteren met strobes.
Vol spanning, energie, ambitie en creativiteit begonnen we zaterdag 1
februari j.l. ‘s ochtends om half 9 aan de make-up. Met volgeladen
auto’s reden we rond 11′en naar de kerk. IJskoud was het er, maar
gelukkig deed de verwarming het wel in het oude pastoorskamertje. Veel
respect had ik voor het model dat voor mijn ideeën blootsvoets
gefotografeerd werd en geen enkel moment zeurde over de kou. Met twee
fotografen en een dozijn aan ideeën kun je er vanuit gaan dat je niet
allebei toe komt aan al je voorbedachte shots. Te ambitieus hebben we
over de tijd gedacht en voor we het wisten was het 3 uur en hadden we
nog niet geluncht. Al met al was het een mooie ervaring om te zien hoe
twee fotografen, op dezelfde locatie, met hetzelfde model, dezelfde
make-up en kleding een totaal ander beeld weten neer te zetten.
Inspirerend om een kijkje in elkaars keuken te nemen.
Het model op de foto’s is Mandy Waebeke
De make-up is verzorgd door Amanda de Feijter

Geen opmerkingen:
Een reactie posten